اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چرا به این اندازه محبوب شده است؟
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ تاریخ انتشار

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

نوعی بازاریابی است که با استفاده از اینفلوئنسرها به معرفی برندها و محصولات می‌پردازند و به نوعی محصولات یا خدمات یک شرکت را تایید می‌کنند و در اغلب موارد اعلام می‌دارند که از محصولات آن شرکت استفاده کرده‌اند. برای انجام این‌کار، اینفلوئنسرها از رویکرد تولید محتوایی یا ویدیویی استفاده می‌کنند. با این‌حال، عامل موفقیت این افراد به تعداد افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کنند بستگی دارد. این واقعیت که اینفلوئنسرها برندهای خود را در حیطه‌های خاصی مانند مد، سلامتی، مسافرت یا فناوری‌های روز می‌سازند، به این معنی است که آن‌ها دنبال‌کنندگانی را جذب می‌کنند که علایق مشترکی دارند. 

در این رویکرد بازاریابی، شرکت‌ها برای تأیید برند یا محصولات خود در کانال‌های مختلف از اینفلوئنسرهایی استفاده می‌کنند که بر حوزه‌های خاص و مرتبط با حوزه کاری آن‌ها به فعالیت اشتغال دارند. به عنوان مثال، یک برند تجاری ممکن است از یک اینفلوئنسر مد بخواهد که لباس‌های آن‌ها را بپوشد و عکس‌ها و فیلم‌هایی در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود به گونه‌ای منتشر کند که نام و نشان آن برند به خوبی نمایان باشد. از آن‌جایی که مخاطبان به اینفلوئنسرها اعتماد می‌کنند، احتمال خرید لباس توسط آن‌ها زیاد می‌شود، دلیل اصلی که اینفلوئنسر مارکتینگ با استقبال روبرو شده این است که اینفلوئنسرها با مخاطبان خود رابطه بسیار خوبی دارند. 

انواع اینفلوئنسرها در دنیای بازاریابی

همانند دنیای صنعت که بازاریابان مختلفی در آن کار می‌کنند و أنواع مختلفی دارد، اینفلوئنسر مارکتینگ نیز أنواع مختلفی دارد و بنابراین شرکت‌ها برای موفقیت در این زمینه باید به سراغ گزینه درست بروند. از نکات مهمی در این زمینه باید به تعداد و نوع مخاطبی که می‌خواهید به عنوان هدف از آن‌ها استفاده کنید، نوع ارتباطی که می‌خواهید با مخاطبتان برقرار کنید، کانال‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید و بودجه‌‌ای که برای این منظور در نظر گرفته‌اید اشاره کرد. اینفلوئنسرها به أنواع زیر تقسیم می‌شوند:

میکرواینفلوئنسر

میکرواینفلوئنسرها مخاطبان کمری در بازه 1000 تا 10000 هزار نفر دارند. تعداد کم مخاطبان به معنای آن است که این گروه از اینفلوئنسرها با مخاطبان خود بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. اگر به دنبال آن هستید تا ارتباط نزدیکی با مخاطبان هدف برقرار کنید، یک میکرواینفلوئنسر انتخاب خوبی است، به دلیل این‌که درمورد بازخورد یا سؤالات مربوط به محصولتان امکان برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان وجود دارد. این اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف حضور دارند که همین موضوع باعث می‌شود توانایی انتشار تبلیغات در کانال‌های مختلف را داشته باشند. 

اینفلوئنسرهای سلبریتی

همان‌گونه که ممکن است حدس زده باشید، این گروه از اینفلوئنسرها افراد مشهوری هستند. به بیان دقیق‌تر، دنبال‌کنندگان زیادی دارند که گاهی أوقات تعداد آن‌ها به میلیون‌ها نفر می‌رسد. به دلیل تعداد دنبال‌کنندگان زیاد، به احتمال زیاد ممکن است نتیجه مطلوب و دلخواه را دریافت نکنید، زیرا مخاطبان این گروه بیشتر به دلیل شهرت این افراد را دنبال می‌کنند. با این حال، یک فرد معروف اعتبار زیادی دارد و با مخاطبان زیادی در ارتباط است که باعث می‌شود محصول شما توسط افراد بیشتری دیده شود. اینفلوئنسرهای سلبریتی بیشتر در کانال‌های شناخته شده همچون تلویزیون و اینستاگرام حضور دارند.

اینفلوئنسرهای بلاگر

اینفلوئنسر بلاگر، وبلاگ‌نویسانی هستند که طرفداران زیادی دارند که گاهی أوقات تعداد آن‌ها به میلیون‌ها نفر هم می‌رسد. با این حال، اینفلوئنسرهای بلاگر بیشتر روی موضوعات خاصی متمرکز هستند و بیشتر مخاطبان آن‌ها درباره مباحثی که این افراد روی آن متمرکز هستند دانش کافی دارند. به عنوان مثال، یک بلاگر که کاردستی درست می‌کند و آن‌را با دیگران به اشتراک می‌گذارد برای یک شرکت رنگ‌آمیزی انتخاب مناسبی است، زیرا آن‌ها احتمالا مخاطبان چشم‌گیری دارند که علاقه‌مند به خرید محصولاتی برای نوسازی خانه‌ی خود هستند.

اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی‌

شبیه به اینفلوئنسرهای وبلاگ‌نویس، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نیز مخاطبان بالغ بر هزاران تا میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند. این اینفلوئنسرها تنها در شبکه‌های اجتماعی پست‌های متنی، ویدیویی یا اینفوگرافی می‌گذارند. 

خط‌دهنده

این متخصصان موضوعی در یک زمینه‌ تخصصی فعال هستند و بیشتر درباره مباحث سلامت روان و مواد غذایی مطلب می‌نویسند. این افراد ممکن است روی یک بیماری نادر یا رژیم غذایی جدید تمرکز کند. به‌طور معمول، این متخصصان در چند کانال حضور دارند و گاهی أوقات تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها به میلیون‌ها نفر می‌رسد.

چگونه یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ را پیاده‌سازی کنیم؟

پیاده‌سازی استراتژی کارآمد اینفلوئنسر مارکتینگ به برنامه‌ریزی و تحقیق دقیقی نیاز دارد. اکنون که می‌دانید اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه مفهومی دارد در ادامه باید با نحوه پیاده‌سازی یک برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شوید. مراحل انجام این‌کار به شرح زیر است:

1. اهداف را مشخص کنید 

اولین مرحله برای پیاده‌سازی یک برنامه موفق تعریف آن‌ چیزی است که می‌خواهید با اجرای کمپین به‌ دست آورید. این مورد نقش تعیین‌کننده‌ای در نوع اینفلوئنسری که برای تبلیغات انتخاب می‌کنید و معیارهای لازم برای شکل دادن به کمپین و سنجش موفقیت نهایی آن دارد. به‌طور مثال، کمپینی که بر افزایش آگاهی از برند یا فروش متمرکز است با فعالیتی که در آن به دنبال بهبود نرخ تبدیل (کاربر عادی به مشتری وفادار) هستید یا در نظر دارید جذب مخاطبان بیش‌تری را جذب کنید تفاوت دارد.

2. مخاطبان را مشخص کنید

درک‌ مخاطب موردنظر نکته‌ای اساسی در هر استراتژی بازاریابی است و درست مانند اهداف، تمام جنبه‌های دیگر کمپین را شامل می‌شود. قبل از این‌که بخش‌های دیگر ‌برنامه‌ریزی را ترتیب دهید، مدتی را ضرف این موضوع کنید که قرار است به سراغ چه گروه از مخاطبانی بروید. راه‌های مختلفی وجود دارد که برای تعیین بازار هدف می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با مراجعه به پایگاه مشتریان فعلی این موضوع را بررسی کنید که چه افرادی طرفدار محصولاتتان هستند یا می‌توانید مشتریان رقبا را بررسی کنید. در این زمینه باید مواردی مثل سن، محل، درآمد، تحصیلات، وضعیت تاهل و جنسیت مخاطبان را بررسی کنید. علاوه بر این، به این نکته دقت کنید که شخصی که ممکن است به سمت محصولات شما جذب شود، چه نوع شخصیت، سبک زندگی و ارزش‌هایی دارد. 

2. چه مقدار بودجه در نظر گرفته‌اید؟ 

بودجه‌ مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده‌ در اینفلوئنسر مارکتینگ است. استفاده از یک فرد مشهور به عنوان اینفلوئنسر هزینه‌ای به مراتب بیشتر از یک اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی دارد که تنها چند هزار دنبال‌کننده دارد. بنابراین باید در ابتدا اهداف را مشخص کنید. اگر هدف حفظ مشتریان وفادار و برقراری رابطه‌ نزدیک با یک گروه خاص از افراد است، بنابراین نیازی به مشارکت یک اینفلوئنسر مشهور ندارید. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بودجه چگونگی تبلیغ برند است. برای روشن شدن این موضوع به چند مثال زیر دقت کنید:

  • هدایا: این تکنیک شامل دادن محصولاتی رایگان به اینفلوئنسرها است تا بتوانند برای شما آن محصولات را بررسی و تبلیغ کنند.
  • پست مهمان: پست مهمان زمانی است قابل استفاده است که اینفلوئنسر اجازه دهد محتوای خود را در پلتفرم آن‌ها منتشر کنید. 
  • عنوان‌ کردن رسانه‌های اجتماعی: یک دیگر از تکنیک‌های اینفلوئنسر مارکتینگ است که در آن شما به یک اینفلوئنسر برای تبلیغ برند تجاری‌تان در رسانه‌های اجتماعی‌شان پول پرداخت می‌کنید.
  • کوپن‌های تخفیف: می‌توانید کدهای تخفیفی را برای محصولات‌تان به اینفلوئنسرها بدهید که آن‌ها را برای تبلیغ برند شما در بین مخاطبان توزیع کنند.
  • اختصاص پورسانت: با این استراتژی، اینفلوئنسرها از هر فروش خود درصد معینی را دریافت می‌کند. 
  • مسابقات و هدایای تبلیغاتی: می‌توانید با برگزاری مسابقات و هدایایی که اینفلوئنسرها با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند، برندتان را تبلیغ کنید.
  • کنترل حساب‌ها توسط اینفلوئنسر: با استفاده از این استراتژی می‌توانید برای مدت‌ زمان مشخصی به یک اینفوئنسر اجازه دهید حساب‌های کاربری شبکه در فضای مجازی را مدیریت کند. 

همان‌‌گونه که مشاهده می‌کنید، استراتژی‌های مختلف به بودجه‌های مختلفی نیاز دارند. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها سعی می‌کنند تنها از اینفلوئنسرها الهام بگیرند تا بتوانند به جای پرداخت هزینه‌ خدماتشان، برندشان را به سلیقه‌ خود تبلیغ کنند. 

4. یک اینفلوئنسر انتخاب کنید

وقتی متوجه شدید که در نظر دارید با کمپینی که قصد راه‌اندازی آن‌را دارید به چه چیزی برسید، مخاطب هدف کیست و چه بودجه‌ای تخصیص داده‌اید، در مرحله بعد باید اینفلوئنسر را انتخاب کنید. در این حالت باید زمینه‌ فعالیت و تخصص، تعداد دنبال‌کنندگان، هزینه‌ تبلیغشان و کانال‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید را بررسی کنید. روش‌های مختلفی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید اینفلوئنسر دلخواه را پیدا کنید. می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی اینفلوئنسرهایی را جست‌وجو کنید که قبلا درمورد محصولات شما یا محصولات مشابه صحبت کرده‌اند. برای سهولت این روند می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید یا  هشتگ‌های مرتبط را در پلتفرم‌های اجتماعی جست‌وجو کنید.

نحوه‌ تماس با اینفلوئنسر به نوع اینفلوئنسر بستگی دارد. وقتی صحبت از میکرواینفلوئنسرها می‌شود، اگر مستقیم در صفحات اجتماعی خود به آن‌ها پیام دهید، پاسخ‌ می‌دهند. از طرف دیگر، اینفلوئنسرهایی که دنبال‌کنندگان و تجارب بسیاری در مشارکت تجاری دارند، ممکن است اطلاعات تماس لازم در بخش مشخصات پروفایل قید کرده باشند. 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.9 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg